hero img full hero img back

Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?

Dodano: 2022-05-18

Logopeda jako specjalista w zakresie rozwoju umiejętności mowy zajmuje się m.in. diagnostyką wad, ćwiczeniem dykcji, nauką oddychania i wieloma innymi aspektami związanymi z prawidłową artykulacją. Z tego względu wielu rodziców zastanawia się, czy do logopedy można się udać z niemówiącym dzieckiem, czy należy raczej zaczekać, aż zacznie się ono komunikować. Wszystko zależy jednak od tego, na jakim etapie życia znajduje się nasza pociecha. Zazwyczaj na pierwszą wizytę do logopedy warto się udać najpóźniej do 6. roku życia dziecka, aby lekarz mógł ocenić, czy maluch rozwija się prawidłowo. Konsultacja ze specjalistą jest konieczna także w sytuacji, gdy zaobserwujemy jakiekolwiek niepokojące objawy. Zawsze lepiej wybrać się na wizytę i usłyszeć, że wszystko jest w porządku, niż zwlekać i przeoczyć wadę na wczesnym, możliwym do jej wyleczenia etapie.

Jakie sygnały powinny skłonić rodziców do kontaktu z logopedą?

Zanim zaczniemy panikować, warto dowiedzieć się więcej na temat rozwoju mowy i sprawdzić, czy sposób artykulacji faktycznie nie jest typowy dla wieku naszego dziecka. Do niepokojących sygnałów wymagających kontaktu z logopedą można zaliczyć m.in.:

Co jeszcze może wskazywać na konieczność konsultacji z logopedą?

Naszą uwagę powinny przykuwać nie tylko objawy ściśle związane z rozwojem mowy. Na wizytę do logopedy dziecięcego w Poznaniu polecamy się umówić również wtedy, gdy zauważymy, że nasza pociecha bardzo często się krztusi bądź ma trudności ze ssaniem, gryzieniem, żuciem lub połykaniem pokarmów. Ponadto z konsultacji logopedycznej powinny skorzystać dzieci z niepełnosprawnościami lub zagrożone niepełnosprawnością (na skutek np. wcześniactwa, powikłań okołoporodowych lub poporodowych, zespołów genetycznych). Pomoc logopedyczna jest także konieczna, gdy malec ma problemy ze słuchem i nie reaguje na bodźce z otoczenia, w tym na nasz głos, dźwięk dzwonka w telefonie, zwiększanie głośności telewizora itp. Zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego często odbijają się bowiem na umiejętności mowy.